مسجد المهدی ناجی اباد

مسجد المهدی ناجی اباد

فاز یک ناجی اباد . کاشان
مسجد المهدی ناجی اباد

مسجد المهدی ناجی اباد

فاز یک ناجی اباد . کاشان

خوش خلقی حرف اول را در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد می زند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
خوش خلقی حرف اول را در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد می زند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر خوش رفتاری اهل مسجد با کودکان، نوجوانان و جوانان گفت: رفتار ناشایست در مسجد حتی در حد یک خم به ابرو آوردن و اخم کردن یا به کار بردن الفاظ خشن و سرسختانه و بداخلاقی با کودکان به هیچ عنوان شایسته نیست و این مساله موجب دلزدگی آنها از خانه خدا می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد کاویانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد با اشاره به راهکارهای جذب جوانان به مسجد اظهار کرد: در این زمینه باید چند نکته مهم را در نظر گرفت تا بتوان به هدف رسید؛ نخست آنکه یک مسجد مطلوب باید به وسیله هیئت امنا اداره شود نه به صورت فردی و این مطلوب نیست که یک امام جماعت همه امور مسجد را به تنهایی برعهده گیرد، به تنهایی فکر کند، تصمیم بگیرد و عمل کند، چرا که این مساله نه به لحاظ توانایی فرد و نه از نظر جهت‌گیری‌ها، نمی‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر باید افرادی متولی مسجد شوند که برای خانه خدا وقت گذاشته و از کارایی لازم برخوردار بوده و مردمدار و متخصص باشند، در حقیقت افرادی که تجربه کار فرهنگی دارند و در تنظیم بودجه و دخل و خرج توانمند هستند، پا در میدان گذاشته و با روابط عمومی بالا به این مسئولیت مقدس همت گمارند تا بتوانند جوانان را جذب مسجد کنند.

 

حجت‌الاسلام «کاویانی» در ادامه مؤلفه دوم را برنامه‌محور بودن مسجد عنوان کرد و افزود: مسجد یک مکان ثابت است که معمولا مخاطبان ثابت محلی نیز دارد و از این فرصت می‌توان بهره گرفت و برنامه‌ریزی‌های کلان و مدت دار به تناسب سنی برای کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهن‌سالان داشت و البته این مطلوب نیست که میانسالان و کهن‌سالان را از دور خارج کرده و برای آنها برنامه‌ای تنظیم نشود.

 

وی گفت:  گاه ممکن است برنامه‌های مورد نظر مناسب با مناسبت‌های تقویم همچون ایام اعتکاف، رمضان، محرم و ... بوده و بتوان طرح‌های جذاب در این فرصت‌ها برای جذب جوانان مرتبط با موضوعات دینی پایه‌ریزی کرد؛ به عنوان مثال مسجد هر محل می‌تواند بر ظرفیت نیروی انسانی خود برنامه‌ریزی کرده و برای افراد آن منطقه که از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی خود را در همین محل گذارنده‌اند، برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشند یعنی از همان اوان کودکیِ این افراد، برای آنها طرح و تربیت مسجدی در نظر گرفت.

 

حجت الاسلام کاویانی افزود: نکته سوم آن است که مسجد به لحاظ اقتصادی حتی المقدور باید متکی به مردم و موقوفات و امورخیریه بوده و این اصل باشد، البته در کنار این موضوع، حمایت دولت به ویژه شهرداری‌ها هم در این امر دخیل باشد که اگر شهرداری هر منطقه به مسجد آن محل توجه نداشته باشد، این نهایت کم‌لطفی و و نادرست است.

 

این پژوهشگر در ادامه، روحانی خوشرو، خوش ظاهر، جذاب، مردمدار و آشنا به نیازها و روحیات مخاطب را دیگر مولفه و عامل جذب جوانان به مسجد دانست و تصریح کرد: باید از وجود ائمه جماعاتی در مسجد بهره برد که دارای چند شغل نباشند تا بتوانند به امور مساجد به نحو شایسته رسیدگی کنند.

 

حجت‌الاسلام  کاویانی ادامه داد: همچنین فیزیک و ظاهر مسجد نیز عامل موثر دیگری است که نباید از آن غافل شد به عبارت دیگر مسجد در عین سادگی باید زیبا باشد – نه اینکه از آن کاخ ساخته شود و نه به ظاهر آن اهمیتی داده نشود و حتی المقدور در فضاهای سرسبز و مناسب بازی کودکان بنا شود.

 

 وی با تاکید بر اینکه کودکان را باید به هر طریق همراه با شیرینی های رفتاری جذب مساجد کنیم تا در سنین جوانی نیز این کشش در آنها وجود داشته باشد، گفت: رفتار ناشایست در مسجد حتی در حد یک خم به ابرو آوردن و اخم کردن یا به کار بردن الفاظ خشن و سرسختانه و بداخلاقی با کودکان به هیچ عنوان شایسته نیست و این مساله موجب دلزدگی آنها از خانه خدا شده و جبران آن سخت و گاه ناممکن خواهد شد لذا مسجد باید پاتوقی برای کودکان باشد تا با آن انس بگیرند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: همان طور که متولیان مسجد برای انجام امور خیرخواهانه از مردم پول جمع‌آوری می‌کنند و این کار نیز پسندیده است، باید در تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مساجد مردم به ویژه جوانان را شرکت داده و از آنها نیز مشورت و رأی کسب کنند و به ویژه از افراد متخصص کمک بگیرند که این نیز عامل مهمی در جذب جوانان به مسجد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد