مسجد المهدی ناجی اباد

مسجد المهدی ناجی اباد

فاز یک ناجی اباد . کاشان
مسجد المهدی ناجی اباد

مسجد المهدی ناجی اباد

فاز یک ناجی اباد . کاشان

خوش خلقی حرف اول را در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد می زند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
خوش خلقی حرف اول را در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد می زند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر خوش رفتاری اهل مسجد با کودکان، نوجوانان و جوانان گفت: رفتار ناشایست در مسجد حتی در حد یک خم به ابرو آوردن و اخم کردن یا به کار بردن الفاظ خشن و سرسختانه و بداخلاقی با کودکان به هیچ عنوان شایسته نیست و این مساله موجب دلزدگی آنها از خانه خدا می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد کاویانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد با اشاره به راهکارهای جذب جوانان به مسجد اظهار کرد: در این زمینه باید چند نکته مهم را در نظر گرفت تا بتوان به هدف رسید؛ نخست آنکه یک مسجد مطلوب باید به وسیله هیئت امنا اداره شود نه به صورت فردی و این مطلوب نیست که یک امام جماعت همه امور مسجد را به تنهایی برعهده گیرد، به تنهایی فکر کند، تصمیم بگیرد و عمل کند، چرا که این مساله نه به لحاظ توانایی فرد و نه از نظر جهت‌گیری‌ها، نمی‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر باید افرادی متولی مسجد شوند که برای خانه خدا وقت گذاشته و از کارایی لازم برخوردار بوده و مردمدار و متخصص باشند، در حقیقت افرادی که تجربه کار فرهنگی دارند و در تنظیم بودجه و دخل و خرج توانمند هستند، پا در میدان گذاشته و با روابط عمومی بالا به این مسئولیت مقدس همت گمارند تا بتوانند جوانان را جذب مسجد کنند.

 

حجت‌الاسلام «کاویانی» در ادامه مؤلفه دوم را برنامه‌محور بودن مسجد عنوان کرد و افزود: مسجد یک مکان ثابت است که معمولا مخاطبان ثابت محلی نیز دارد و از این فرصت می‌توان بهره گرفت و برنامه‌ریزی‌های کلان و مدت دار به تناسب سنی برای کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهن‌سالان داشت و البته این مطلوب نیست که میانسالان و کهن‌سالان را از دور خارج کرده و برای آنها برنامه‌ای تنظیم نشود.

 

وی گفت:  گاه ممکن است برنامه‌های مورد نظر مناسب با مناسبت‌های تقویم همچون ایام اعتکاف، رمضان، محرم و ... بوده و بتوان طرح‌های جذاب در این فرصت‌ها برای جذب جوانان مرتبط با موضوعات دینی پایه‌ریزی کرد؛ به عنوان مثال مسجد هر محل می‌تواند بر ظرفیت نیروی انسانی خود برنامه‌ریزی کرده و برای افراد آن منطقه که از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی خود را در همین محل گذارنده‌اند، برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشند یعنی از همان اوان کودکیِ این افراد، برای آنها طرح و تربیت مسجدی در نظر گرفت.

 

حجت الاسلام کاویانی افزود: نکته سوم آن است که مسجد به لحاظ اقتصادی حتی المقدور باید متکی به مردم و موقوفات و امورخیریه بوده و این اصل باشد، البته در کنار این موضوع، حمایت دولت به ویژه شهرداری‌ها هم در این امر دخیل باشد که اگر شهرداری هر منطقه به مسجد آن محل توجه نداشته باشد، این نهایت کم‌لطفی و و نادرست است.

 

این پژوهشگر در ادامه، روحانی خوشرو، خوش ظاهر، جذاب، مردمدار و آشنا به نیازها و روحیات مخاطب را دیگر مولفه و عامل جذب جوانان به مسجد دانست و تصریح کرد: باید از وجود ائمه جماعاتی در مسجد بهره برد که دارای چند شغل نباشند تا بتوانند به امور مساجد به نحو شایسته رسیدگی کنند.

 

حجت‌الاسلام  کاویانی ادامه داد: همچنین فیزیک و ظاهر مسجد نیز عامل موثر دیگری است که نباید از آن غافل شد به عبارت دیگر مسجد در عین سادگی باید زیبا باشد – نه اینکه از آن کاخ ساخته شود و نه به ظاهر آن اهمیتی داده نشود و حتی المقدور در فضاهای سرسبز و مناسب بازی کودکان بنا شود.

 

 وی با تاکید بر اینکه کودکان را باید به هر طریق همراه با شیرینی های رفتاری جذب مساجد کنیم تا در سنین جوانی نیز این کشش در آنها وجود داشته باشد، گفت: رفتار ناشایست در مسجد حتی در حد یک خم به ابرو آوردن و اخم کردن یا به کار بردن الفاظ خشن و سرسختانه و بداخلاقی با کودکان به هیچ عنوان شایسته نیست و این مساله موجب دلزدگی آنها از خانه خدا شده و جبران آن سخت و گاه ناممکن خواهد شد لذا مسجد باید پاتوقی برای کودکان باشد تا با آن انس بگیرند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: همان طور که متولیان مسجد برای انجام امور خیرخواهانه از مردم پول جمع‌آوری می‌کنند و این کار نیز پسندیده است، باید در تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مساجد مردم به ویژه جوانان را شرکت داده و از آنها نیز مشورت و رأی کسب کنند و به ویژه از افراد متخصص کمک بگیرند که این نیز عامل مهمی در جذب جوانان به مسجد است.

محبت احترام راستگویی



دکتر سید محمود حسابی


همه  ادمها برای زندگی


به این 3 اصل احتیاج


دارند :


محبت


احترام


راستگویی

توصیه هایی برای بهبود ارتباط کودکان با مسجد

تاکید بر حضور خانوادگی در مساجد

توصیه هایی برای بهبود ارتباط کودکان با مسجد

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه حضور خانوادگی در مسجد سبب می شود تا فرزندان با مسجد انس بیشتری داشته باشند و در عین حال سبک زندگی اسلامی در خانواده تبدیل به یک سیره شود، گفت: سخنرانی محتوایی در جذب مردم موثر است به شرطی که مأمومین بین دو نماز برای استماع سخنرانی گروگان گرفته نشوند.

 هشتمین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد «مسجد، کانون حیات طیبه خانواده» عنوان گرفته است. این نامگذاری از چند جهت قابل بحث و بررسی است چراکه مسجد به عنوان کانون نشر معارف و احکام دین می تواند دیدگاه دین مبین اسلام را در رابطه با خانواده بیان کند و در عین حال سیره اهل بیت (علیهم السلام) نسبت به خانواده را برای مردم تشریح کند.

 

در راستای بررسی این مساله با حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی»، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به گفت وگو نشسته ایم که حاصل آن را می خوانید:

 

به عنوان اولین سوال بفرمایید مساجد چگونه می توانند در تحکیم روابط خانوادگی نقش آفرین باشند؟

 

رابطه خانواده و مسجد یکی از عوامل مهمی است که می تواند زمینه ساز تحقق این مساله باشد، یعنی هر اندازه که خانواده به مسجد رفت و آمد داشته باشد تحت تاثیر آموزه ها و اساسا محیط مسجد قرار می گیرد و به تدریج دغدغه مند می شود که سیره رفتاری خود را بر اساس سیره رفتاری دین قرار دهد.

 

اما مساله آن است که خانواده های ما از سه مشکل رنج می برند که اگر این سه مشکل برطرف شود زمینه تربیتی فراهم می شود.

اولین مشکل، مشکل شناختی است که خانواده ها آگاهی های لازم را برای تربیت ندارند و بعضا دچار چالش ها و شبهاتی هستند. نکته ای که در بخش شناختی اهمیت دارد مدیریت برنامه های آموزشی در خانواده هاست که بعضا وجود ندارد.

 

مساله بعد مشکل گرایشی است که گرایشات الهی در خانواده ها ضعیف شده است و به جای آن علایق مادی و دنیوی تقویت شده است.

همچنین برخی مشکلات هم به مسایل رفتاری بر می گردد که به سبک زندگی غیر اسلامی در خانواده ها بر می گردد واگر مسجد کارش را درست انجام دهد می تواند اثر گذار باشد.

 

اما در مورد مشکلات شناختی، مساجد ما این توانایی را دارند که با توجه به اینکه مردم در ایام مختلف سال به مسجد می آیند بتوانند رهنمودهای لازم تربیتی را به خانواده ها ارایه دهند تا در برابر فرزندان خود چگونه رفتاری داشته باشند. ما برای شناخت شبهات و آموزش های تربیتی برنامه هایی را داریم ولی وقتی شناخت نیست بهره برداری هم ممکن نمی شود.

 

اما مساله دیگری که خانواده ها با آن مواجه هستند به گرایشات و علایق دنبوی بر می گردد، اگر حضور کافی در مساجد از سوی خانواده فراهم شود در نتیجه جوانان و مردم به مساجد می آیند و از فضای معنوی مسجد استفاده می کنند.

 

عمدتا مواردی که اشاره شد به نقش خانواده در حضور فرزندان در مسجد باز می گردد، امام جماعت چه رویکردی می تواند در این رابطه داشته باشد؟ 

 

مسجد با برنامه های خود باید بتواند به مهمترین کانون های هدایت معنوی جامعه تبدیل شود. نگاه اصیلی که در مسجد هست در جایگاه تقویت معنویت تلقی می شود و در بخش رفتاری و سبک زندگی نیز مساجد می توانند بستر آشنایی با دوستان مناسب را برای خانواده ها فراهم کنند و الگوهای رفتاری فرزندان را اصلاح کنند.

 

مسجد توان این را دارد که با ارتباط میان جوانان و سایر مأمومنین زمینه پیوند آنها را فراهم کند و این ویژگی خود به خود آنها را به سمت الگوی های اسلامی رهنمون می کند.

 

اما خانواده هایی که با مساجد ارتباط دارند با سایرین تفاوت دارند، مساجدی که در کشور ما موفق هستند عمده ارتباط شان با خانواده هاست. اگر امام جماعت بتواند متناسب با گروه های سنی مختلف فعالیت ها و کارگاه های آموزشی را در مسجد برقرار سازد در نتیجه اقبال مدرم به چنین مسجدی مضاعف می شود.

 

چه پیشنهاداتی را برای بهبود این روند در مساجد دارید؟

 

اگر مساجد بخواهند به این اهداف نزدیک شوند باید یک سری کاستی هایی برطرف شود تا فعالیت شان ذیل این اهداف تقویت شود. از جمله اینکه کلاس های هنری و علمی داشته باشند و هدایت های غیر مستقیم را در خانواده ها تقویت کنند. همچنین تاسیس مکان های ورزشی یا دعوت مربیان مجرب در عرصه هنر و ورزش، استفاده از دانش کارشناسان و تجارب مساجد نمونه می تواند موثر باشد.

 

از سوی دیگر معتقدم یکی از راهکارها ارایه سخنرانی های محتوایی در مساجد است. امام جماعت یا هر سخنرانی نباید مأمومین را برای استماع سخنرانی به گروگان بکشد.

اگر ما در شرایط فعلی به اهداف مان نمی رسیم اقلا متناسب با این اهداف و راهکارها برنامه ریزی داشته باشیم.

 

بسیاری از افراد با مسجد همسایه هستند اما در برنامه های مسجد شرکت نمی کنند. به نظر من باید زمینه ای فراهم کنیم تا مردم نسبت به حضور در مسجد دغدغه پیدا کنند. در حال حاضر می توان از مسجد به عنوان یک هسته تبلیغی قوی بهره گرفت. از غایبینی که در مسجد حضور نیافته اند عیادت کرد. در مورد اصل علاقه به دین صحبت کرد.

 

نماز جماعت به امامت امام جمعه



شب 22 ماه شعبان  1436   نماز جماعت  به امامت امام جمعه  کاشان


ایت الله نمازی  در مسجد المهدی  ناجی اباد برگزار  شد

اجر حضور در مسجد بهانه جویی در قیامت را بر انسان می بندد

اجر حضور در مسجد بهانه جویی در قیامت را بر انسان می بندد
 حجت الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به جایگاه و نتیجه معنوی حضور در مسجد اظهار کرد: این حضور سبب می شود که بسیاری از انسان های بهانه جو در روز قیامت نتوانند سخنی بر زبان بیاورند چراکه صرف حضور در مسجد عبادت است.

به گزارش خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد ، برنامه «قرار» کاری از شبکه «افق» سیما، عنوان سلسله برنامه هایی با موضوع مسجد است که به تازگی با حضور کارشناسان مختلف در این حوزه از آنتن این شبکه پخش می شود.

 

بر پایه این گزارش، سه شنبه شب، 29 بهمن حجت الاسلام «ابوالقاسمی» مهمان برنامه «قرار» بود و درباره علت اهمیت مسجد و جایگاه خاصی که برای مسجد در روایات بیان شده است به صحبت پرداخت.

 

حجت الاسلام ابوالقاسمی در این برنامه با اشاره به مضمون یکی از احادیث پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم» اظهار کرد: نبی مکرم اسلام می فرماید : « در مدت زمان عمرتان نفحاتی از سوی پروردگار شروع به وزیدن می کند، خود را در معرض آن قرار دهید»، به نظر می رسد یکی از جلوه های این نفحات مناسبت ها است، همین طور که یک سری فرصت ها و زمان های مغتنم داریم و زمینه هایی را می توانیم لحاظ کنیم که یکی از این زمینه ها مسجد است.

 

وی ادامه داد: در قصه ای که خداوند در سوره کهف بیان می کند بیان شده است که مومنان آن زمان بعد از مرگ اصحاب کهف گفتند که می خواهند محلی که آن مردان بزرگ بودند را می خواهیم مسجد کنیم چراکه از نظر آنها این زمین خاصیت دیگری داشت در نتیجه فکر می کنم تعریف مسجد این باشد که مسجد قطعه ای از زمینی است که نسبت به سایر قطعاتی که در زمین به آن قدم می گذاریم پر سود و پر منفعت تر است و ما باید سعی کنیم به آن قدم بگذاریم و بیشتر از آن استفاده کنیم.

 

این کارشناس حوزه مسجد تصریح کرد: برای دریافت این خاصیت ها در اسناددینی ما اشاره شده است یعنی خواصی که برای افرادی که مسجد وارد می شوند به کرات عنوان شده برای مثال روایت شده کسی که وارد مسجد می شود مهمان خداست و آمده است که حوائج او برطرف می شود، همچنین می فرماید عبور و مرور به مسجد باعث می شود که انسان رفیق خوب پیدا کند.

 

حجت الاسلام ابوالقاسمی گفت: شخص با حضور در مسجد به سلسله معارفی دست می یابد که بیرون از مسجد امکان پذیر نبوده است، یعنی اثرات زیادی در مسجد وجود دارد، اما سوال آن است که چه طور می شود این خواص برای یک قطعه از زمین باشد؟

 

این پژوهشگر دین در مورد تفاوت خاصیت زمین مسجد گفت: مسجد الحرام اولین مسجد است وقتی احادیث مربوط به مسجد الحرام را مرورو می کنیم می بینم که نقطه مقابل کعبه در آسمان هفتم است، در آسمان هفتم بیتی به نام بیت المعمور است که از جنس عرش و آسمان بوده و نقطه ای است از زمین که به نقطه ای از آسمان متصل شده است، اولین بار آدم(علیه السلام) از سوی جبرییل مامور می شود که نقطه ای به نام کعبه را در زمین مشخص کند  و ماموریت دارد که در این نقطه برای صحبت با خدا حضور یابد که علت حضور در این نقطه خاصیت آن بود، همچنین بعد از آن هم حضرت ابراهیم (علیه السلام) مامور می شود تا دیوارهای آن را بالا ببرد و این خانه را بنا کند.

 

وی افزود: چنین نقاطی روی زمین وجود دارند که خداوند از عرش گرفته است و اگر کسی در این نقاط قرار گیرد دعای او مستجاب می شود، در انیجاست که جایگاه مسجد خود را ناشن می دهد، خداوند تکه ای را به زمین متصل کرد تا بهانه را از برخی بگیرد چراکه مسجد محل استجابت دعا است و کسی که در مسجد می نشیند حتی نفس کشیدن او پاداش و تسبیح است.

بررسی تحلیلی مسجد وکیل شیراز


 مسجد وکیل از آثار مشهور دوره کریمخان زند است که جزء هنرمندانه ترین بناهای تاریخی شیراز محسوب می شود. این مسجد حد فاصل موزه پارس و بازار وکیل واقع شده است.

 مسجد وکیل از آثار مشهور دوره کریمخان زند است که جزء هنرمندانه ترین بناهای تاریخی شیراز محسوب می شود. این مسجد حد فاصل موزه پارس و بازار وکیل واقع شده است. منبر چهارده پله آن از سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده و از دیدنی های کم نظیر بناست و عرض وسیع صحن مسجد در شبستان جنوبی آن48 ستون سنگی یکپارچه با حجاری های مارپیچ شیاردار وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است. مساجت این شبستان در حدود پنج هزار متر مربع است و منبر چهارده پله اییکپارچه از سنگ مرمر از زیبایی های قسمت شبستان است.

 

گویند به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد. در سمت شمال مسجد تاق بلند و مهمی ساخته شده که به تاق مروارید معروف است و در دور این تاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره های قرآن به صورت هلالی نوشته شده است. این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا، به وجود آورده است.

نمایی از مسجد وکیل شیراز

File:Masdjed-e Vakil central court (1).jpg

 

کاشی کاری صحن و ایوان های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق است. مسجد وکیل در سفرنامه به سوی اصفهان (پیرلوتی)  اینگونه معرفی شده است: امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریمخان شوم. بی شبهه اگر مدتی در اینجا بمانم به همه محل هایی که دخول به آنها اکنون به طو ر کامل برایم ممنوع است وارد می شوم.

 

مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربان اند. خطوط و نقوش معماری مسجد ساده و بی آلایش است ولی در همه جا میناکاری و رنگ های سبز و قرمز دیده می شودو این تجمل به حد افراط رسیده است.هیچ قسمتی از دیوار را نمی توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد.

 

مسجد وکیل شیراز در مجموعه بناهای زندیه، در کنار بازار وکیل و حمام وکیل در مرکز این شهر قرار دارد. این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه است که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است، این مسجد به دستور کریمخان زند ساخته شده است. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبتسان جنوبی و شرقی است. شبستان جنوبی با ستون های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای 48ستون سنگی یکپارچه است.

نمایی دیگر از مسجد

DSC00035.JPG

در سمت شمال مسجد تاق بلند و مهمی ساخته شده که به تاق مروارید معروف است و در دور این تاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره های ق رآن به صورت هلالی نوشته شده است. این مسجد با یازده هزار متر مربع مساحت، 8660متر زیربنا، 120متر طول و 80 متر عرض در سال 1187 هجری قمری. توسط کریمخان در محله شاهزاده، خیابان طالقانی فعلی و در حد فاصل حمام وکیل و بازار وکیل ساخته شده است. در دو لنگه ورودی مسجد با هشت متر ارتفاع و سه متر پهنا در هر لنگه، در ضلع شمالی مسجد قرار گرفته است و در کنار آن نیز ورودی در بازار شمشیرگرها وجود دارد.

بر فراز سردر مسجد گتیبه ای کاشی کاری شده قرار دارد که با خط نسخ آیات قرآنی بر روی آن نگاشته شده است. در پایان نیر تاریخ 306هجری قمری قید شده است. بر فراز آن نیز در میان فضایی کاشی کاری شده، کتیبه ای قرار دارد که نام فتحعلی شاه و حسین علی میرزا با خط ثلث و آب طلاکاری شده بر روی آن نگاشته شده است. در پیشانی تاق سردر، کاشی هفت رنگ وجود دارد، در زیر تاق نیز با کاشی هفت رنگ مقرنس کاری شده است. در دو طرف در ورودی دو کتیبه قرار گرفته که با خط ثلث عالی بر روی آن عبارت محمد، علی، الله اکبر بر روی کاشی نگاشته شده است.

 

در غبارروبی مسجد شرکت می‌کنم

حسین رضازاده:
در غبارروبی مسجد شرکت می‌کنم
 حسین رضازاده، حضور ورزشکاران و نخبگان در مساجد را عامل تشویق جوانان برای حضور در این مکان‌های مقدس دانست و گفت: من همه ساله در غبارروبی مساجد شرکت می‌کنم و شاهدم که جوانان نیز حضور پرشوری در مساجد دارند.

به گزارش  به نقل از ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد،‌ حسین رضازاده، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران،‌درباره تشویق بیشتر جوانان برای حضور در مسجد گفت: من معتقدم برای رسیدن به این هدف باید کار فرهنگی بیشتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد:‌ به نظر من حضور جوانان در مساجد نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است و ما هر وقت برای جلسات دیدار مردمی در مساجد حضور پیدا می‌کنیم، بیشتر جوانان در مساجد حضور دارند.

عضو شورای شهر تهران افزود: حتی در سال‌های گذشته هم که برای غبارروبی مساجد به میدان المپیک در منطقه 22 شهرداری تهران رفته بودم در آنجا هم جوانان حضور خوبی داشتند و در امر غبارروبی هم مشارکت کردند.

وی افزود: ما در شورای شهر و به ویژه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی -که بنده  هم یکی از اعضای آن هستم- تلاش می‌کنیم که در مناطق بیست و دو گانه تهران کارهای فرهنگی بیشتری انجام بشود و جوانان در کارهای خیر و مساجد حضور بیشتری پیدا کنند.

رضازاده در ادامه تاکید کرد: مهمترین ویژگی یک امام جماعت که باعث جذب جوان می شود مردم‌دار بودن اوست.

وی تشریح کرد: برخورد نیکوی امام جماعت و صحبت کردنش با جوانان باعث می شود که جوانان برای حضور در مسجد ترغیب شوند.

قهرمان سابق جهان در رشته وزنه‌برداری افزود: از دیگر نکات جذب جوانان به مساجد، حضور نخبگان و بویژه ورزشکاران در این مکان مقدس است، چرا که آن‌ها با محبوبیتی که نزد افکار عمومی دارند به الگویی برای جوانان تبدیل شده و با تبعیت از آنها جوانان هم در مساجد حضور خواهند یافت.

رضازاده در انتهای سخنانش تاکید کرد: ما امسال هم طبق سنوات گذشته برای غبارروبی مساجد حضور خواهیم داشت.


اختتامیه طرح ختم قران در مسجد المهدی ساعت 6 عصر برگزار شد

اختتامیه طرح ختم قران در مسجد المهدی ساعت 6 عصر برگزار  شد


اختتامیه طرح ختم قران  در مسجد المهدی ساعت 6 عصر برگزار  شد



اختتامیه طرح ختم قران در مسجد المهدی ساعت 6 عصر برگزار  شد



اختتامیه طرح ختم قران در مسجد المهدی ساعت 6 عصر برگزار  شد



اختتامیه طرح ختم قران در مسجد المهدی ساعت 6 عصر برگزار  شد



اختتامیه طرح ختم قران در مسجد المهدی ساعت 6 عصر برگزار  شد


.....................

توفیق




توفیق شرکت در برنامه   تا   13 شعبان  ( 11 خرداد )


مراسم اختتامیه  :  روز نیمه شعبان   13 / 3/ 94


مکان  :   مسجد المهدی ناجی اباد کاشان


زمان  :   6 عصر


فازیک ناجی اباد


.

مسجدی با گنبد طلایی در شمالی ترین نقطه کره زمین


مسجدی با گنبد طلایی در شمالی ترین نقطه کره زمین
مسجد«نورد کمال»، در نوریلسک روسیه،
تنها مسجد قطبی جهان است که گنبدی طلایی و دیوارهای فیروزه ای دارد.

 مسجد«نورد کمال» در شهر نوریلسک  روسیه در 300 کیلومتری قطب شمال قرار دارد و این شهر 200 هزار نفر جمعیت دارد.

این مسجد سال 1998 از سوی «مختد بک مییف» که فرد تاتاری از ساکنان نوریلسک افتتاح شد و نام پدر این فرد بر روی مسجد گذاشته شده است.

«بوجینی صولنشکن» مهندس طراح این مسجد بوده است و مناره های مسجد را به شکل  مربع ساخته است به طوری که در  برابر سرما و طوفانهای موجود دوام بیشتری دارد.

درهای مسجد همیشه باز است و هر کس که بخواهد در آنجا نماز و قرآن بخواند، به آنجا می رو. این مسجد برای 500 تا 600 نمازگزار ظرفیت دارد.

این مسجد در مکانی قرار گرفته که 50 درجه زیر صفر است و بادهای قطبی بر مناره طلایی آن می ورزد  و سرما بر دیوارهای فیروزه ای آن می نشیند.  این مسجد در مجموعه کتابهای رکوردهای گینس ثبت شده است.

http://www.shabestan.ir/detail/News/456115





۱۳۹۴/۲/۱۶ - ۱۱:۳۷
شناسه خبر :۴۵۶۱۱۵

« عامل تمایل دل‌ها »


 « عامل تمایل دل‌ها »
امام علی علیه السلام:
مَن بَذَلَ مَعروفَهُ مالَت إلَیهِ القُلوبُ؛
هر که نیکى خویش را نثار کند، دلها به سوى او مى-گرود.
عیون الحکم والمواعظ: ۴۴۰ / ۷۶۴۴

خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث: ج 1 ص284.

تقدیر از رزمندگان انصارالله یمن به عنوان مهدی‌یاور/ حضور نمایندگان ۵۲ کشور

تشریح برنامه های یازدهمین دکترین مهدویت(۱)
تقدیر از رزمندگان انصارالله یمن به عنوان مهدی‌یاور/ حضور نمایندگان ۵۲ کشور
خبرگزاری شبستان: دبیر یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت بااشاره به اینکه اندیشه مهدویت انرژی فوق هسته ای در دست شیعه و رمز وحدت و پیروزی در برای قدرت های استکباری است، گفت: از یکی از رزمندگان انصارالله یمن به نمایندگانی از این مبارزان مهدوی‌یاور تقدیر می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت ، نشست خبری یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت صبح امروز با حضور حجت الاسلام مسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش، حجت الاسلام فرامرز سهرابی و حجت الاسلام موسوی نسب در سالن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام پورسیدآقایی در ابتدای این نشست با اشاره به موضوع همایش یازدهم با عنوان "فرهنگ و تمدن زمینه ساز، راهبردها و راهکارها" گفت: این همایش در راستای سلسله همایش های 10 سال گذشته در تلاش است تا آموزه مهدویت را از رویکردهای مختلفی بررسی کند؛ چرا که معتقدیم هنوز ظرفیت های این آموزه کشف نشده است.

وی مهدویت را رمز هویت اسلامی دانست و بیان داشت: آموزه مهدویت رمز غلبه ما بر قدرت های استکباری است زیرا امنیت سرزمین اسلامی مدیون این اندیشه است. از پیروزی انقلاب اسلامی گرفته تا حفظ و بالندگی و رشد و شکوفایی آن و امروز کشتی نجات تمام جهان بشریت است.

دبیر یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با بیان اینکه موضوع همایش در حقیقت پاسخی به دغدغه های مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: با توجه به دغدغه فرهنگی و دغدغه احیای تمدن نوین اسلامی ایشان معتقدیم اندیشه مهدویت ظرفیت فراوانی دارد و بسیار تاثیرگذار است.

حجت الاسلام پورسیدآقایی اظهارداشت: این موضوع باعث شد عنوان همایش فرهنگ و تمدن زمینه ساز شود. به این معنا که تاثیری که این اندیشه در فرهنگ و ایجاد تمدن دارد، با محوریت امام عصر(ع) صورت می پذیرد و همین نگاه کارکردها و نقش فراوانی در بالندگی فرهنگ و تمدن نوین اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه زمانی که مبانی و مفاهیم مشخص شد، باید به دنبال راهبرد برای دستیابی به راهکار باشیم، تصریح کرد: ما معتقدیم اندیشه مهدویت انرژی فوق هسته ای در دست شیعه است و رمز وحدت و پیروزی در برای قدرت های استکباری است. بنابراین انقلاب و نظام زمینه ساز باید به دنبال کشف ظرفیت های این آموزه و دستیابی به راهکارها باشد.

دبیر یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با اشاره به میهمانان این همایش، ادامه داد: در افتتاحیه این همایش دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر علی اکبر ولایتی، آیت الله حائری شیرازی، حجت الاسلام محمدحسین رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران، آیت الله اعرافی، رئیس جامعه المصطفی، حجت الاسلام ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و سردار احمدی مقدم به ایراد سخن می پردازند.

حجت الاسلام پورسیدآقایی با بیان اینکه این همایش یکشنبه و دوشنبه 10 و 11 خرداد در سالن همایش های صداوسیما برگزار می شود، افزود: بعدازظهر روز افتتاحیه کمیسیون های تخصصی و علمی همایش برگزار می شود که در هر کمیسیون 16 مقاله قرائت می شود و در روز اختتامیه بعد از گزارش نمایندگان کمیسیون ها، بیانیه پایانی همایش قرائت می شود.

وی با بیان اینکه بیش از 80 میهمان خارجی از 52 کشور در این همایش حضور خواهند داشت، خاطرنشان کرد: این درحالی است که 13 نفر از میهمانان خانوم و مابقی از آقایان هستند و از یکی از رزمندگان انصارالله یمن به نمایندگانی از این مبارزان مهدوی‌یاور تقدیر می شود.

دبیر یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با اشاره به ارسال بیش از 100 مقاله فارسی زبان به این همایش، اظهارداشت: در طول برگزاری همایش 4 کمیسیون علمی برگزار می شود که به ترتیبت متعلق به دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه قم، موسسه امام خمینی(ره) و کمیسیون آخر متعلق به دیگر مقالات است.

حجت الاسلام پورسیدآقایی با اشاره به رونمایی از 5 عنوان کتاب با موضوع مهدویت در این همایش، گفت: "حدیث حضور" نوشته حجت الاسلام دکتر جواد جعفری در نقد و بررسی اندیشه های احمدالکاتب، "رویکرد تطبیقی به پایان تاریخ" نوشته حجت الاسلام مهدیان فر، "آخرین انقلاب، انقلابی آخر" نوشته فرح رامین، "از تبار دجال" نوشته حجت الاسلام دکتر نصرت الله آیتی در نقد افکار یمانی و "آینده نگری الهی" نوشته دکتر غلامرضا گودرزی در این همایش رونمایی می شوند.

سبک معماری منحصر به فرد مساجد در طول تاریخ

سبک معماری منحصر به فرد مساجد در طول تاریخ
  ساختمان های دینی اغلب طی قرن های متمادی توسعه یافته و پیش از ساخت آسمان خراش ها در میان بزرگ ترین ساختمان های جهان تلقی می شد اما این سبک ها به ویژه درمورد مساجد همواره نسبت به سایر ساختمان های زمان خود منحصر به فرد بوده است.

 ساختمان های دینی اغلب طی قرن های متمادی توسعه یافته و پیش از ساخت آسمان خراش ها در میان بزرگ ترین ساختمان های جهان تلقی می شد در حالی که معماری دینی از سبک های مختلف سود می برد و گه گاه روند های خاصی را در ساختار خود دنبال می کنند، اما این سبک ها همواره نسبت به سایر ساختمان های زمان خود منحصر به فرد بوده است، با ظهور یکتاپرستی، ساختمان های دینی به نحو فزاینده ای به مراکز نیایش و مراقبه تبدیل شدند.


 

طول این فضا تاکیدی بر اجتماع و بازگشت به اعمال مذهبی است، فضای نیایشی آن نشان دهنده درخواست و شنیدن پاسخ است و اشکال اجتماعی آن به منظور گردهمایی و ارتقا حس صمیمیت و مشارکت در نیایش است. همان طور که می دانیم با ورود اسلام به سرزمین ایران هنر این سرزمین توانست از ویژگی های دین جدید نیز تاثیر بگیرد و به نوبه خود آن را متاثر ساخت. به این ترتیب معماری ایران بعد از اسلام هم با گذشته خود فاصله گرفت و هم با معماری با روح دین جدید خوانایی و هم نوایی داشت و همین جنبه های موافق سبب شد تا معماری دوره اسلامی ایران نسبت به سایر مناطق و جوامع مسلمانان از خلوص و انسجام هنری بیشتری برخوردار باشد.

 

یکی از بسترهای مهمی که این جنبه های موافق در آن جریان یافت جایگاه و نقش عناصر نمادین، تزئینی و نقوش تکراری در معماری ایرانی است.در معماری ایرانی پیش از اسلام اصولا نقش عناصر نمادین به صورت مجسمه ها و تندیس های جدا از بنا و افزوده شده بر ساختمان، نسبت به نقش مسلط این عناصر در معماری و سایر مدنیت ها بسیار کم است.

 

در معماری ایرانی عناصر نمادین و تزئینی عموما به صورت نقش برجسته یا کنده کاری و نقاشی با عناصر ساختمانی و زیست محیطی تلفیق شده و ترکیبی بدیع و جدایی ناپذیر از فضا به وجود آورده اند. همچنین عناصر طبیعی اعم از گیاه، حیوان، طبیعت و آدم ها در این نقوش به خوبی و به طرز بسیار موقر و موجز و زیبا استیلیزه و شکل داده شده اند. این دو کیفیت برجسته و ممتاز معماری ایرانی پیش از اسلام بستر بسیار مناسبی برای رشد اشکال انتزاعی در هنر و معماری دوران اسلامی شد و معماری ایرانی پس از اسلام یکی از پیشرفته ترین و کامل ترین جلوه های هنر انتزاعی را به وجود آورد.

 

هنرمندان و معماران ایرانی در دوران اسلامی با فراگیری و دریافت روح انتزاعی دین اسلام که ناشی از طرد هرگونه تشبیه ذات خداوند با و مبارزه با انواع پرستش اشیا و بت ها بود و با استفاده از جنبه های انتزاعی هنر و فرهنگ ایران قدیم و تقویت این جنبه ها، موفق به خلق اشکال هندسی و انتزاعی بی بدیلی در هنر و معماری شدند و از ویژگی های مشترک دیگر این دو دوره می توان به نقش بسیار شگفت انگیز مهندس ساختمان در ساماندهی فضایی عناصر نمادین  و ترکیب این عناصر به صورت بسیار هندمندانه با عناصر سازه ای اشاره کرد. نقش مهندسی ساختمان در برنامه ریزی دقیق مراحل ساخت، اندازه گیری، استقرار، همانندسازی و بالاخره ترکیب فضایی این عناصر با حفظ تفاوت ها و خصوصیات، هم در آثار معماری باستانی نظیر تخت جمشید قابل ملاحظه است و هم در آثار معماری دوره اسلامی که مساجد بزرگ ایران در صدر آن قرار دارند.

 


شناسایی ۲۴ آسیب در کارگروه توسعه مساجد شورای عالی انقلاب فرهنگی

ناظمی اردکانی  بخش اول

شناسایی ۲۴ آسیب در کارگروه توسعه مساجد شورای عالی انقلاب فرهنگی

  دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی کارشناسان پیرامون ساماندهی فعالیت های اصلی حوزه مسجد در کارگروه توسعه مساجد از استخراج ۲۴ مانع برای توسعه مساجد خبر داد و گفت: پس از بررسی، راهکارهایی برای برون رفت از هر آسیب شناسایی شد که در حال اجراست .

مسجد المهدی . ختم قران

مسجد المهدی ناجی اباد


مانند سال های قبل


به نیابت سلامتی


و تعجیل در فرج قطب عالم امکان


امام مهدی


اقدام به برگزاری ختم قران می کند


که اختتامیه این طرح  در روز


نیمه شعبان خواهد بود