مسجد المهدی ناجی اباد

مسجد المهدی ناجی اباد

فاز یک ناجی اباد . کاشان
مسجد المهدی ناجی اباد

مسجد المهدی ناجی اباد

فاز یک ناجی اباد . کاشان

توجه به گرسنگان و دلسوزی امام زمان(ع) در عصر ظهور

توجه به گرسنگان و دلسوزی امام زمان(ع) در عصر ظهور
 پژوهشگر مهدوی با اشاره به دعای "اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ‏" گفت: امام زمان(ع) نسبت به گرسنگان و ضعیفان به اندازه ای رحمت و دلسوزی دارند که لقمه می گیرند و به دست گرسنگان می دهند.

حجت الاسلام عباس رمضان علی زاده در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت با اشاره به فراز "اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ" خدایا هر گرسنه ای را سیر نما، گفت: این فراز دعای بعد از نماز واجب در ماه رمضان دعای روزه داران است.

وی با بیان اینکه برای قرب به خدا ره توشه ای بهتر از سیر کردن گرسنگان نیست، خاطرنشان کرد: اگر کسی چنین فکر و اندیشه بلندی برای سیر کردن نداشته باشد. از دایره اسلام خارج می شود. براساس فرموده پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: کسی که بخوابد در حالی که سیر است و همسایه اش گرسنه باشد، مسلمان نیست.

حجت الاسلام رمضان علی زاده با اشاره به سیره پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) در سیر کردن گرسنگان، اظهارداشت: اهل بیت(ع) انبان های خوراکی شامل خرما، نان، گندم و غیره را شبانه و مخفیانه به دوش گذاشته و برای بیچارگان و فقرا و گرسنگان می بردند.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: در روایت آمده است که صدقه دادن در شب که پنهانی تر است و کسی آن را نمی بیند، صوابش بیشتر است. بنابراین اهل بیت(ع) در این زمینه پیش قدم بودند و نفرات اول این وادی برای رسیدگی به گرسنگان بودند.

وی با اشاره به اوضاع امروز یمن و گرسنگی کودکان و زنان در این کشور بر اثر حمله آل سعود و کشور عربستان، تصریح کرد: این واقعه امروز درد بزرگی برای مسلمانان است و این سوال پیش می آید که عربستان که خود را پایگاه نزول وحی می داند و علاوه بر حملات سنگین از کمک های کشورهای دیگر نیز جلوگیری می کند، چطور می تواند پاسخگو باشد.

حجت الاسلام رمضان علی زاده با بیان اینکه روزه دار با دعا برای همه گرسنگان دنیا روحیه لطیفی پیدا می کند، ادامه داد: در این دعا فقط برای شیعیان گرسنه یا فقط مسلمانان یا گروه خاصی نیست. بلکه برای سیر شدن تمام گرسنگان جهان دعا می شود.

این پژوهشگر مهدوی یکی از علت های وجوب روزه را چشیدن طعم گرسنگی دانست و بیان داشت: روزه دار وقتی گرسنه و تشنه می شود، طبق دستور دین چیزی نمی خورد. بنابراین یکی از فلسفه های روزه چشیدن طعم گرسنگی است تا به درک نداشتن و نخوردن فقرا و گرسنگان در طول سال برسد.

وی با اشاره به فلسفه های دیگر روزه، افزود: البته روزه گرفتن فلسفه های دیگری نیز دارد. به طوری که قرآن کریم می فرماید روزه بگیرید تا به تقوا برسید، پیامبر اسلام(ص) می فرماید؛ روزه بگیرید تا بدن شما سلامت باشد و ائمه فرمودند: بچشید طعم گرسنگی را تا بیشتر به یاد فقرا باشید.

حجت الاسلام رمضان علی زاده اظهارداشت: در تمام فرازهای این دعا چون واژه "کُل" به کار رفته است. این نکته را مورد توجه قرار می دهد که تمام این دعاها مثل سیر کردن گرسنگان و سرو سامان گرفتن مردم دنیا صورت نمی گیرد مگر در حکومت مهدی موعود(ع) که وفور نعمت به جهان هستی سرازیر می شود.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام زمان(ع) در زمان حکومت خود مال اندوزی را برای ثروتمندان حرام می کنند، خاطرنشان کرد: همچنین به صاحبان گنج ها و ثروت ها دستور می دهند که مال و اموال خود را به دست حضرت بدهند تا حضرت آنها را به دست مستمندان برسانند.

وی تصریح کرد: امام زمان(ع) نسبت به گرسنگان و ضعیفان به اندازه ای رحمت و دلسوزی دارند که امام صادق(ع) فرمودند: امام عصر(ع) لقمه کره می گیرند و به دست گرسنگان می دهند و به این ترتیب مانند پدران خود نسبت به فقرا و مستمندان رحیم و مهربان هستند.

حجت الاسلام رمضان علی زاده گفت: حضرت هاشم که جد پیامبر اسلام(ص) و پدر حضرت عبدالمطلب بودند نیز در خشکسالی های عربستان دستور می دادند گوسفندان و شتران را ذبح کنند و کاسه های بزرگ ۱۰ نفری را پر از آبگوشت می کردند و خود نان ها را خورد می کردند و به مستمندان می دادند.   

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه هاشم به معنای کسی که نان را خورد می کند، است، اظهارداشت: بنابراین امام زمان(ع) نیز مانند پدران و بزرگان خود حتی لقمه نان و کره به دهان گرسنگان می گذارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد